قدمت تاریخی و دیدگاه طراحان هر دوره نسبت به طراحی لوگو

چکیده این مطلب: منتشر شده در تاریخ: ۹۸/۱۱/۲۰

امروز هیچ کسب و کار و صنعتی نیست که از لوگو به انواع یکی از راهکارهای پیشبرد اهداف خود استفاده نکند. لوگویی که از دیواره های غارها پدیدار شد و امروزه در جای جای زندگی بشر نمود دارد. و از یک روش برای صرفا برای اطلاع رسانی یا گذراندن اوقات در غارها تبدیل به نقطه تلاقی هنر و صنعت شده است.

www.JavanehTeam.ir/?p=3208

لوگو چیست؟

لوگو یک نشانه٬ سمبل و یا علامت تجاری ست که انتقال دهنده ی هویت و مالکیت یک محصول٬ شرکت٬ کمپین و یا یک تفکر است که در قالب به یادماندنی ترین طرح ممکن نشان داده می شود.

انواع لوگو :

به طور کلی لوگوهای گرافیکی به سه بخش تقسیم میشوند :

۱- لوگو های تصویری ( سمبلیک ، آیکونیک )

۲- لوگو های نوشتاری ( لوگوتایپ ، مونوگرام )

۳- لوگو های ترکیبی ( تصویری + نوشتاری )

مروری بر اولین لوگوهای استفاده شده :

وقتی امروزه به راحتی پای سیستم نشسته و به راحتی به طراحی لوگو می پردازیم باید به تاریخچه طراحی لوگو و سیر تکاملی آن نیز نظری داشته باشیم.

آرم و لوگو ، نماد یا نشان هویت و یا مالکیت یک محصول، شرکت، کمپین و یا مفهوم عنوانی را به یاد ماندنی و انحصاری کردن است.

آرم را می توان در بسیاری از اشکال مختلف، اندازه و شکل مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، آرم برای یک هتل می تواند در سربرگ یا منو چاپ، دوزی بر روی یک دستمال یا ژاکت، نقش برجسته در کارد و چنگال فلزی یا روشن به یا بهعنوان نشانه ای بزرگ بر روی نئون در کنار ساختمان به کار برد .

استفاده از آرم و لوگو مربوط به چندین هزار سال قبل بر می گردد جایی که مصریان باستان برای شناسایی حیوانات خانگی خود نقش و نشان خود را بر آنها می بستن و یا رومی های باستان و یونانی ها بر روی ظرف های سفالی ساخته شده خود نشانی را می زدند که معرف تولید کننده آن اثر یود . همچنین برای تشخیص و شناسایی ادیان مختلف نشان هایی برای آنها تعیین شده بود.

از قرن ۱۲ میلادی و قرون وسطی از طرح هایی منقش به اسلحه برای شناسایی اموال اشراف استفاده میشد .

در آغاز قرن ۲۰ باآغاز چاپ رنگی و تولد صنعت تبلیغات، طراحی آرم تمایل به استفاده از یک فرهنگ لغت از تصاویر ملی، دریایی، منقوش، و کشاورزی. گسترش یافت و مردم به آسانی معنای این علامتها را درک کردند. علامت ملی و منقوش (تاج، پرچم و اسلحه) به معنای کرامت بود در حالی که علامت دریایی و کشاورزی (ساقه گندم و حیوانات مزرعه) نشان داده خلوص و طراوت.

طراحی لوگو در دوران هخامنشی و ایران باستان

نقوش مختلف کار شده در بنا های به جا مانده از دوران هخامنشی و همچنین منسوجات ، پارچه ها ، سکه ها و طرح های به کار رفته در آن نشان دهنده اهمیت لوگو و نشانه در این دوران در نظر ایرانیان می باشد. کتاب های مختلفی در این باره چاپ و منتشر شده که خود گویای اهمیت طراحی لوگو در این دوران می باشد.

طراحی لوگو در عصر معاصر

برخلاف پیچیده تر شدن و ورود فناوری به تمامی بخش های زندگی انسان و استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری قدرتمند و غول های نرم افزاری مانند ادوبی ، دراو و… طراحی لوگو در عصر معاصر فوق العاده حرفه ای تر ، علمی تر و در عین حال ساده تر شده است.

این ساده تر شدن به دلیل زندگی شهر نشینی و پر مشغله تر شدن انسان های شهر نشین است ، دیگر لوگو شلوغ و پیچیده زیبا و جذاب نیست لوگویی که مفهموم و اهداف شرکت را به ساده ترین شکل و در کمترین زمان ممکن بتوان در اختیار قرار بدهد بهترین کاربرد را دارد.

برای مثال میتوان از تکامل لوگو شرکت پپسی و مک دونالت در سراسر قرن بیستم و بیست و یکم نام برد که به وضوح نشان دهنده ی این امر می باشد. در واقع هنر طراحی لوگو با شعار کمتر ٬ بهتر از هر طرح گرافیکی دیگری برای رساندن مفهوم موثر خواهد بود.

امروز هیچ کسب و کار و صنعتی نیست که از لوگو به انواع یکی از راهکارهای پیشبرد اهداف خود استفاده نکند. لوگویی که از دیواره های غارها پدیدار شد و امروزه در جای جای زندگی بشر نمود دارد. و از یک روش برای صرفا برای اطلاع رسانی یا گذراندن اوقات در غارها تبدیل به نقطه تلاقی هنر و صنعت شده است.

روش های تصحیح و اشتباه در صفحه بندی

اشتباهات رایج در ساخت وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *