فناوری های بصری جدید در طراحی صفحات سایت

چکیده این مطلب:منتشر شده در تاریخ: ۹۸/۰۹/۱۰

Please wait… امروزه پیشرفت های تکنولوژی در دنیای دیجیتال تأثیر بسیار زیادی در طراحی وب سایت داشته و باعث شده است که این مسأله از حالت سنتی خود فاصله بگیرد. طی سال های اخیر طراحان به خوبی توانسته اند با چالش های تکنیکی مقابله کرده و وب سایت هایی کاربر[…]

www.JavanehTeam.ir/?p=2962
Please wait...
امروزه پیشرفت های تکنولوژی در دنیای دیجیتال تأثیر بسیار زیادی در طراحی وب سایت داشته و باعث شده است که این مسأله از حالت سنتی خود فاصله بگیرد. طی سال های اخیر طراحان به خوبی توانسته اند با چالش های تکنیکی مقابله کرده و وب سایت هایی کاربر پسند، مبتکرانه و قابل استفاده در تمامی دستگاه ها برای شرکت ها و استفاده شخصی افراد طراحی کنند. چرا که امروزه مدیران باهوش در شرکت های بزرگ و کوچک با در نظر گرفتن مشتریان، رقبا و بازار به شدت وابسته به اینترنت، استفاده از یک وب سایت برای معرفی و فروش محصولات را اولویت اصلی کار خود قرار داده اند.
از طرف دیگر محبوبیت استفاده از مرورگرهای موبایل برای جستجو و مشاهده وب سایت ها میان کاربران موجب شده است بسیاری از طراحان وب سایت با به کار بردن تکنیک های جدید و جزئیات نه چندان پیچیده از رقبا پیشی گرفته و وب سایت هایی مخاطب پسند طراحی کنند.
۱- سایه و عمق
استفاده از سایه در طراحی صفحات یک وب سایت موضوع جدیدی نیست. این روزها به لطف پیشرفت روزافزون مرورگرهای وب، شاهد تغییرات هیجان انگیزی جهت استفاده از سایه ها در طراحی سایت ها هستیم. با وجود طرح های مشبک و خطای دید، طراحان وب می توانند بیشتر از همیشه از سایه ها استفاده کرده و با عمق دادن به صفحات دنیایی فراتر از صفحه خلق کنند. این مسأله یک واکنش مستقیم به روند طراحی تخت یا فلت (Flat Design) است که در سال های گذشته محبوب بود.
سایه و عمق
بازی با سایه یک اثر شگفت آور و همه جانبه خلق می کند که نه تنها زیبایی شناسی یک صفحه وب را افزایش می دهد، بلکه می تواند به تجربه کاربری (UX) نیز کمک نماید. به عنوان مثال، استفاده از سایه های کم رنگ و ظریف به صورت شناور و ترکیب آنها با گرادیان های رنگی در طراحی، تأثیر سه بعدی سایه ها را افزایش خواهد داد.
۲- طرح هایی با رنگ های درخشان
در حالی که در گذشته تعداد زیادی از برندها و طراحان فقط از رنگ های یکنواخت و تکراری برای طراحی صفحات خود استفاده می کردند امروزه طراحان سایت جرأت بیشتری به خرج داده و از سایه هایی با رنگ های درخشان در تیترها استفاده می کنند. از طرفی دیگر لازم نیست تیترها به صورت افقی در صفحات قرار بگیرند بلکه می توان آن ها را با ایجاد برش و زاویه های مختلف به شکل های جدیدی نوشت.
طرح هایی با رنگ های درخشان
این امر مدیون پیشرفت های فناوری در مانیتورها و ساخت صفحه نمایش هایی برای باز تولید تصاویر پر رنگ تر است. رنگ آمیزی درخشان به برندهای جدید کمک می کند که به سرعت بازدید کنندگان را به خود جذب نمایند و موجب می شود کسب و کارهای قدیمی تر از حالت سنتی و تکراری خارج شوند
۳- زمینه Particle
زمینه Particle یک راه عالی برای حل مشکلات مربوط به عملکرد وب سایت هایی است که از یک ویدیو در زمینه خود استفاده می کنند. این انیمیشن ها در واقع جاوا اسکریپت های سبکی هستند که می توانند به طور طبیعی در زمینه، تحرک ایجاد کنند؛ آن هم بدون اینکه بارگذاری صفحه بیش از حد طول بکشد.
زمینه Particle
می گویند فقط با یک تصویر می توان بیش از هزار کلمه به مخاطب انتقال داد! پس قطعاً یک تصویر متحرک، پیام بیشتری را منتقل خواهد کرد! یک زمینه Particle بلافاصله توجه کاربر را به خود جلب می کند، بنابراین کسب و کارها می توانند فقط در چند ثانیه یک تصویر به یاد ماندنی از خود به مخاطب انتقال دهند. علاوه بر این، موشن گرافیک ها (Motion Graphics) نیز امروزه در رسانه های اجتماعی به شدت محبوب شده اند و مخاطبان بسیار زیادی را جذب کرده اند.
۴- سازگاری با موبایل
همانطور که قبلاً اشاره شد امروزه بسیاری از کاربران وب از طریق موبایل های خود به صورت آنلاین به جستجو در اینترنت پرداخته و یا خرید می کنند. در حالی که در گذشته بیشتر افراد با این موضوع آشنایی نداشتند و طراحان همیشه برای ایجاد منو و زیر منوی یک سایت در یک صفحه کوچک دچار سردرگمی می شدند.
سازگاری با موبایل
امروزه فناوری طراحی صفحات به صورت Responsive بسیار پیشرفت کرده است. ممکن است به عنوان یک طراح وب برای قرار دادن کلیه آیکون ها در نسخه موبایل، نتوانید همه تصاویر زیبایی که مشتری سفارش داده است را در طرح خود بیاورید اما به دلیل ایجاد فضای بیشتر کاربران می توانند راحت تر از آیکون ها استفاده نمایند. بدین ترتیب با دریافت فوری کوچک ترین فعل و انفعالات کاربران در یک وب سایت می توانید مشکلات مربوط به تجربه کاربری (UX) را نیز به راحتی شناسایی و رفع نمایید.
۵- تصاویر سفارشی
طراحان می توانند به وسیله برنامه های کاربردی تصاویری خلق کنند که علاوه بر جذابیت، یک عنصر سرگرم کننده نیز به صفحه اضافه می کند. طراحان با تجربه قادرند تصویری ایجاد کنند که شخصیت یک برند و خصوصیات آن را به خوبی نمایش می دهد. این روزها بیشتر کسب و کار ها تلاش می کنند تا با استفاده از این قابلیت، مشتریان بیشتری را در بازار رقابتی جذب نمایند.
تصاویر سفارشی
این روش برای کسب کارهای پر انرژی و سرگرم کننده بسیار عالی است. البته شرکت هایی که به طور معمول سنتی تر هستند هم می توانند از آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده نمایند. چرا که معمولاً می توان تصاویر متناسب با هر نوع کسب و کاری را یافت و یا در صورت در دسترس نبودن تصویر مناسب، به سادگی آن را ایجاد کرد.
۶- تایپوگرافی های بزرگ و جسورانه
تایپوگرافی همیشه یک ابزار بصری قدرتمند برای ایجاد شخصیت، تحریک احساسات و تنظیم سبک بوده و می توان از آن برای انتقال اطلاعات مهم به خوبی بهره برد. امروزه به دلیل اینکه رزولوشن صفحات امکان خواندن مطالب را ساده تر و واضح تر کرده است، انتظار می رود افراد بسیار زیادی از فونت های سفارشی استفاده کنند. کلیه مرورگرها (به غیر از اینترنت اکسپلورر) از فونت های دست سازی که توسط CSS برای استفاده در مرورگرهای وب فراهم شده است، پشتیبانی می کنند.
محبوبیت استفاده از حروف بزرگ و مغایرت میان عناوین با فونت های Sans Serif و Serif به ایجاد خطوط پویا کمک کرده و باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش شمار خوانندگان وب سایت شما خواهد شد.
تیترها در صفحات یک وب سایت نقش بسیار اساسی در سئو داخلی سایت ایفا می کنند و به خوانندگان کمک می کنند که با یک نگاه به سرعت ترتیب مطالب را دریابند. امروزه طراحان با استفاده از فونت های خلاقانه، تیتر های بزرگ و تأثیرگذاری برای افزایش مخاطبان خود ایجاد می کنند.
۷- طرح های مشبک شکسته و نامتقارن
از سال ۲۰۱۷ به بعد یکی از تغییرات اساسی در طراحی صفحات وب سایت استفاده از طرح های مشبک شکسته و نامتقارن بوده است. این طرح ها منحصر به فرد، متمایز و تجربی بوده و برای کاربران بسیار جذابند.
اگر چه کسب و کارهای بزرگ هنوز هم از ساختار مشبک سنتی استفاده می کنند اما توقع می رود که با افزایش محبوبیت طرح های نامتعارف در میان وب سایت های مختلف، این کسب و کارها نیز به فکر استفاده از طرح های منحصر به فردی باشند که آنها را از بقیه شرکت ها متمایز می کند. یک شرکت سنتی ممکن است نتواند به راحتی این تغییرات را بپذیرد اما باید در نظر داشت که با کمی ریسک و به کار گیری ایده های بروزتر و مشتری پسندتر در طراحی سایت می توان شمار مشتریان بالقوه و میزان فروش و سود را افزایش داد.
۸- انیمیشن های یکپارچه
با پیشرفت تکنولوژی در مرورگرها، بیشتر وب سایت ها به جای تصاویر ثابت به استفاده از انیمیشن ها روی آورده اند تا بتوانند با مخاطبان خود بهتر ارتباط داشته باشند. برخلاف انیمیشن های Particle (که معمولاً دارای زمینه های بزرگ هستند) انیمیشن های کوچک تر می توانند مخاطبان بیشتری را مجذوب یک صفحه کنند. برای مثال در حالی که یک صفحه در حال بارگذاری است، تصاویر گرافیکی می توانند کاربران را مشغول کرده و یا با استفاده از حرکات جالب یک لینک را به آنها نشان دهند. همچنین می توان برای جذابیت بیشتر، انیمیشن و فرایند های عادی در صفحه نظیر اسکرول کردن و ناوبری (navigation) را ترکیب کرد و یا انیمیشن را به عنوان موضوع کلی یک وب سایت در نظر گرفت.
انیمیشن های یکپارچه
انیمیشن ابزار قدرتمندی برای همراه کردن مخاطب با موضوع اصلی یک وب سایت است چرا که موجب می شود کاربر خود را به جای شخصیت دیگری ببیند. در کل انیمیشن جهت برقراری ارتباط هدفمند با مخاطبان نقش اساسی دارد حتی اگر در یک وب سایت به منظور سرگرمی از آن استفاده شود.

صفحه آرایی کتاب کودکان

زیر لوگو (sub branding logo)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *