شرکت های و موسسات بزرگ معمولا بعد از مدتی صاحب زیر شاخه و شعبه های مختلفی می شوند یا خدمات خود را در حوزه های دیگری هم ارائه می کنند.که تحت نام و برند شرکت و نام اصلی فعالیت می کنند. واحدهای تابعه اگر بخواهند برای فعالیت های خود برند یا لوگویی به کار بگیرند، باید علاوه بر متن و نوشته کنار لوگوی، ظاهر لوگوی آنها باید مشابه ظاهر لوگوی اصلی باشد.
به این نوع کار
sub branding logo
می گویند.
یک مثال ساده شرگت گوگل هست که ترکیب رنگ های آن حتما در ذهن هر کسی هست.
حال هر کدام از محصولات این شرکت لوگویی مشابه ظاهر لوگوی گوگل دارند. خدمات دیگر گوگل مانند، صندوق پستی، گوگل مپ، گوگل درایو و …
در شکل زیر میبینید:
ساختار هرمی
برای طراحی لوگوی و آرم زیر شرکت ها نیاز به یک طراحی و معماری خاص هستیم که این روند زنجیره ای و هرمی را بهتر نشان دهد و از هرگونه بی نظمی بصری که روی تبلیغات شرکت اثر منفی دارد، جلوگیری شود.
هر چند بعضی از این واحدهای تابعه شاید در کار خود موفق نشوند و بعد از مدتی برای شرکت اصلی هم ایجاد مشکل نمایند.
ساختار هرمی مناسب برای برندگذاری را در شکل زیر میبینید. ساختار سمت راست یک ساختار منظم با رعایت سلسه مراتب هست. ولی سمت چپ یک ساختار برندگذاری نامنظم هست که در ادامه فعالیت ها و تبلیغات شرکت اصلی و واحدهای تابعه اثر منفی خواهد داشت.
یک مثال ساده تر مثلا دانشگاهی را در نظر بگیرید.
دانشگاه واحدهای تابعه زیادی دارد
مثلا دانشکدهها و گروههای دانشجویی و انجمنهای علمی و …
هر کدام از این زیر واحدها می توانند تحت نام دانشکاه فعالیت کنند و از لوگوی اصلی
هم استفاده کنند. ولی اگر مقداری خلاقیت به خرج دهند می توانند لوگوی مخصوص به خود را که
وابستگی به لوگوی اصلی را هم نشان دهد، برای خود انتخاب کنند.
در زیر لوگو و آرم یک دانشگاه و بعضی از واحدهای تابعه آن را مشاهده می کنید.