روش های تصحیح و اشتباه در صفحه بندی

چکیده این مطلب: منتشر شده در تاریخ: ۹۸/۱۱/۱۹

چگونه صفحات متعدد یک دسته بندی یا یک مطلب ادامه دار را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهید؟ به نحوه ارائه چندین صفحه از یک دسته یا یک مطلب خاص، صفحه بندی (Pagination) گفته می شود.   متاسفانه این بخش از سئو توسط اغلب وبمسترها به اشتباه پیاده سازی[…]

www.JavanehTeam.ir/?p=3204

چگونه صفحات متعدد یک دسته بندی یا یک مطلب ادامه دار را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهید؟ به نحوه ارائه چندین صفحه از یک دسته یا یک مطلب خاص، صفحه بندی (Pagination) گفته می شود.

 

متاسفانه این بخش از سئو توسط اغلب وبمسترها به اشتباه پیاده سازی می شود. اشتباهات مربوط به صفحه بندی حول جند موضوع است:

۱٫ زیاده روی
۲٫ پیاده سازی نا مناسب
۳٫ عدم درک درست صفحه بندی
۴٫ چگونگی عملکرد تگ ها

زیاده روی

بعضی از افراد به دلایل بسیاری در استفاده از تگ ها در سایتشان زیاده روی می کنند. هیچ دلیلی برای زیاده روی در کاری که تداخل بسیاری ایجاد می کند وجود ندارد.

پیاده سازی غیر اصولی

عموما افرادی که در نگهداری از سایت تازه کار هستند، در پیاده سازی صفحه بندی دچار اشتباهاتی می شوند. این اشتباهات در طول زمان و با بزرگتر شدن سایت، حجم بیشتری پیدا کرده و موجب ایجاد فاجعه در سایت می گردد.

عدم درک درست صفحه بندی

بسیاری از افراد تصور می کنند که صفحات صفحه بندی شده (Paginated pages) همانند محتوای تکراری یا صفحات دارای پارامتر (Faceted pages) است، اما در حقیقت اینطور نیست:

صفحات صفحه بندی شده: صفحاتی هستند که پشت سر هم و به ترتیب وجود داشته و به صورت داخلی نیز به هم لینک شده اند. شما می بایست با استفاده از rel=prev و rel=next به مدیریت صحیح این صفحات بپردازید. (در ادامه این مطلب به توضیح دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت)
صفحات تکراری: صفحاتی هستند که دارای محتوای یکسان یا شبیه به یکدیگر می باشند و از این رو در رقابت با یکدیگر برای نمایش در نتایج جستجو قرار دارند. عموما این گونه صفحات با استفاده از تگ کانونیکال مدیریت شده تا گوگل متوجه صفحه هدف گردد. راهکار دوم ریدایرکت صفحات تکراری به صفحه هدف می باشد. انتخاب دقیق راهکار به نوع صفحات و پلتفرم سایت وابسته است.
صفحات دارای پارامتر (Faceted pages): صفحاتی هستند که به واسطه فیلترهایی همچون سایز، رنگ و قیمت ایجاد می شوند. این گونه صفحات معمولا توسط فایل robots.txt از دید ربات های گوگل مخفی مانده و یا اینکه پایش و ایندکس آنها توسط ابزار وبمستر تولز گوگل محدود می گردد، چرا که ترکیب این فیلترها بی نهایت حالت ایجاد می کند. همچنین استفاده از تگ های کانونیکال نیز بسته به وضعیت موجود از دیگر راهکارهاست.

چگونگی عملکرد تگ ها

بسیاری از وبمسترها تصور می کنند که تگ هایی مانند rel=canonical، rel=prev یا rel=next به صورت صد درصدی عمل کرده و موتورهای جستجو را وادار به انجام دستور آنها می کنند. اما در حقیقت اینطور نیست و موتورهای جستجو خود را مجبور به رعایت فرامین این تگ ها نمی دانند.اگر می خواهید دستوری به موتورهای جستجو بدهید، آن را در فایل robots.txt یا متا تگ robots واقع در head صفحه قرار دهید. موتورهای جستجو از دستورات این بخش ها تبعیت کرده و به آنها احترام می گذارند.

روش صحیح برای مدیریت صفحه بندی (Pagination) چیست؟از تگ های Rel=Prev و Rel=Next استفاده کنید

اگر دارای صفحه بندی در سایت هستید، روش صحیح مدیریت آنها استفاده از تگ های Rel=Prev و Rel=Next است. بدین شکل گوگل متوجه ماهیت این صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر می گردد.

روش های اشتباه برای مدیریت صفحه بندی (Pagination) چیست؟تصمیمات را به گوگل واگذار نکنید.

بعضی از وبمسترها صفحه بندی را به حال خود رها کرده و درک صحیح آن را به گوگل واگذار می کنند. گوگل اعلام کرده که صفحه بندی در وب سایت ها بسیار رایج بوده و بهتر است که وبمسترها به آن سرور سامان دهند. عدم هدایت صحیح گوگل در چنین شرایطی منجر به مشکلات زیر می گردد:

۱٫ بالا رفتن غیر واقعی حجم ایندکس
۲٫ نمایش صفحات میانی صفحه بندی به کاربران در نتایج جستجو
۳٫ کاهش تاثیر لینک ها در صفحات متوالی

صفحات متوالی را با استفاده تگ کانونیکال به صفحه اول لینک ندهید

شاید شما دارای یک سری از مطالب باشید که در قالب چندین پست تجزیه شده اند. شما می توانید آنها را با یکدیگر تلفیق کرده، به گونه ای که صفحه به وجود آمده، شامل تمام محتواهای این صفحات است. با این راهکار گوگل احتمالا صفحه تلفیقی را به کاربران نمایش می دهد، چرا که تمام محتوا ها را یکجا در اختیار او می گذارد.

نکته مهم:

در صورتی که گوگل احساس کند که صفحات کوچک تر تجربه کاربری بهتری به همراه دارند، به جای نمایش صفحه تلفیقی، یکی از آن صفحات کوچک تر را نمایش می دهد. دلایلی که می تواند گوگل را ترغیب به عدم نمایش صفحه تلفیقی کند عبارتند از:

– بزرگ بودن آن
– سرعت کند بارگذاری آن
– تجربه کاربری بد

تفاوت بین Psd و Psb در فتوشاپ

قدمت تاریخی و دیدگاه طراحان هر دوره نسبت به طراحی لوگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *