آشنایی با ست اداری و اصول طراحی آن

چکیده این مطلب: منتشر شده در تاریخ: ۹۸/۱۱/۱۷

تعریف ست اداری : به مجموعه ای از کنار هم قرار گرفتن کارت ویزت،سربرگ، پاکت نامه و … ست اداری یا همان اوراق اداری را تشکیل می دهند. علی رغم اینکه مانند یک خانواده در کنار هم هستند ؛ ولی هر کدام از اینها کاربرد جداگانه ای دارد و جزء[…]

www.JavanehTeam.ir/?p=3195

تعریف ست اداری :

به مجموعه ای از کنار هم قرار گرفتن کارت ویزت،سربرگ، پاکت نامه و … ست اداری یا همان اوراق اداری را تشکیل می دهند. علی رغم اینکه مانند یک خانواده در کنار هم هستند ؛ ولی هر کدام از اینها کاربرد جداگانه ای دارد و جزء لاینفک از تبلیغات به شمار می آیند که یک شرکت اعم از خصوصی، دولتی و ارگانها و شرکت های مختلف برای انجام امور تبلیغاتی و انجام امور مکاتبه ای و … از ست اداری استفاده می کنند.

در طراحی ست اداری به چه نکاتی دقت کنیم؟

اوراق اداری:

به مجموعه سربرگ، کارت ویزیت و پاکت نامه گفته می شود. در کنار آن ها، مواردی همچون کاغذ یادداشت، فلش کارت، کارت های اعتباری و پرسنلی، کاور و لیبل سی دی، فولدر، پیکسل ها و … می توانند جایگاه داشته باشند. امروزه نرم افزار های گوشی تلفن همراه نیز به این جمع وارد شده است.

سربرگ:

برگه ای است که بطور معمول در (A4 (29.7×۲۱ سانتیمتر ارائه می شود و برای انجام امور نامه نگاری ادارات و موسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که امکان حضور در سربرگ را دارند، عبارتند از: نشانه و عنوان، نشانی، عناوین مانند «تاریخ، شماره، پیوست» که با توجه به فایل های آماده برای نامه نگاری های اداری، بر روی سربرگ چاپ نمی شوند و تنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی می شود.

پاکت نامه:

ابعاد پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگ (A4) تعیین می شود. بهتر است ابعاد پاکت مورد نظر در حالت بسته شده، یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه ی شش میلیمتر (پهنا و بلندا) باشد.
پاکت نامه نیز دارای نشانه و عنوان است و درج نشانی بر روی آن الزامی است. محل قرارگیری نشانه و عنوان معمولاً در نیمه ی سمت چپ و بالاست. نشانی نیز قاعدتاً در پایین سمت چپ قید می شود. چیدمان عناصر موجود در پاکت نامه بیشتر در حالت افقی انجام می گیرد.
آنچه باید مورد توجه باشد، خالی نگهداشتن نیمه ی بالا و سمت راست پاکت جهت الصاق تمبر و انجام عملیات پستی است (در صورتی که هزینه پست پیشاپیش محاسبه شده باشد، استفاده از این بخش، نیز بلامانع است). البته مقصود از خالی بودن این بخش، عدم درج اطلاعات نوشتاری و تصاویری نظیر آرم است و استفاده از خطوط و فرم های تزئینی امکان پذیر خواهد بود.

نکته ی پر اهمیت در طراحی ست اداری، ضرورت هماهنگی بصری در تمامی محصولات آن است. به عبارت دیگر یک هویت مشخص باید در میان سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت پرسنلی و … موجود باشد.
این هویت بصری مشترک می تواند از طریق ارائه ی عناصر بصری تزئینی مشترک و یا با نحوه رنگ پردازی و چیدمان مشابه و … ایجاد شود.
بطور معمول نقطه شروع طراحی اوراق اداری از سربرگ یا کارت ویزیت است و سپس بر اساس الگوی اولیه، موارد بعدی شکل خواهند گرفت، ضمن آنکه در هر مرحله امکان بازنگری و تغییر بر روی موارد انجام شده پیشین محتمل است.

کارت ویزیت:

کارت ویزیت معرف یک شناسنامه کوچک است که برای معرفی کالای شرکت و موسسه و غیره با ذکر شماره تلفن و آدرس به همراه امور خدماتی چاپ می شود. اگر کارت ویزیت به تنهایی از طراحی خوبی برخوردار باشد در تبلیغات تاثیر فراوانی دارد و حرف اول را می زند به طوری که این کارت که در قطع و اندازه کوچک عرضه می شود علی رغم اینکه شاید به چشم نیاید ولی بالعکس می تواند یک نقش موثری در یک ست اداری داشته باشد.

مشخصات یک کارت ویزیت خوب:

۱-دارای ترکیب بندی مناسب و جذاب و نو باشد

۲- از لحاظ بصری مخاطب را به سرعت جذب کند

۳-داری فضاهای مثبت و منفی متعادل باشد

۴-استفاده مناسب از فونت های مرتبط با موضوع مثلا در یک کارت ویزیت که مربوط به یک وکیل می باشد فونت رسمی و سنگینی را می طلبد در صورتکیه یک کارت ویزیت پرورش اندام می تواند فونت تبلیغاتی تری را داشته باشد و یا کارت ویزیت یک طراح گرافیک می تواند کاملا ساختار شکنانه باشد.

دانستنی های طراحی بروشور و کارت ویزیت

تفاوت بین Psd و Psb در فتوشاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *